Stikstofvulling in Autobanden

Waarom stikstof in banden?
 
Stikstof met een grootte van 4,1 Angstrom heeft iets meer moeite dan zuurstof (3,9 Angstrom) om door rubber heen te gaan. Daarom blijft een band met pure stikstof theoretisch langer op de juiste spanning.
 
Dit zou kunnen leiden tot:
 
-Brandstofbesparing - Een band met de juiste bandenspanning levert de beste prestaties, waardoor er beduidend minder brandstof verbruikt wordt. Banden die gevuld zijn met stikstof blijven tot drie maal toe langer op spanning wat een brandstofbesparing betekend van 5% of meer.
 
-Veiliger Banden op de juiste spanning warmen minder snel op. Daarmee wordt de kans op een klapband zeer gering. Omdat de band beter op spanning blijft, heeft u een betere wegligging en een kortere remweg.
 
-Minder slijtage Stikstof is droog en schoon. Hierdoor zullen uw velgen niet gaan oxideren. Doordat de band op de juiste spanning blijft zullen uw banden minder snel slijten. Onafhankelijke testen wijzen uit dat banden tot 25% langer meegaan als deze gevuld zijn met stikstof.
 
-Milieuvriendelijk Minder brandstofverbruik leidt tot minder vervuiling. Door de banden op de juiste spanning te houden wordt daarmee de CO2 uitstoot ook gereduceerd. Stikstof is reukloos, niet giftig, onbrandbaar en draagt bij aan een schoner milieu.
 
 
In de praktijk blijkt echter dat er altijd zuurstof in de band aanwezig blijft omdat bij het aanvangen van het oppompen van de band er reeds zuurstof in de "lege" band aanwezig is. Daarnaast is het verschil tussen stikstof en zuurstof dusdanig klein dat men zich kan afvragen of het zinvol is om energie te verspillen aan het gebruik van stikstof in autobanden.
 
Het is van een veel groter belang ervoor te zorgen dat de lucht die uiteindelijk in de band terecht komt zo weinig mogelijk waterdeeltjes bevat. Water heeft namelijk wel grote invloed op het verloop van de inwendige druk in een band. Wij gebruiken dan ook uitsluitend gedroogde lucht om banden mee op spanning te brengen.