Autobanden montage

 
Waar op te letten bij  het monteren van autobanden
 
Het monteren van autobanden lijkt een klus waar weinig aan verkeerd kan gaan. Toch zijn er een paar zaken waar u rekening mee zou kunnen houden als u autobanden gaat monteren.
 
Het begint bij de inspectie van de autoband. Tijdens de inspectie is vaak aan de band te zien of de auto goed spoort en of de wielophanging geen mankementen vertoont. Als de banden bijvoorbeeld aan de buitenkant zijn afgesleten dan kun je aannemen dat de wielen te veel naar elkaar toe wijzen. Dit heet te veel toespoor. Vaak is het dan nodig om de auto uit te lijnen. Wel moet worden gecontroleert of de afwijking niet wordt veroorzaakt door een technisch defect zoals bijvoorbeeld een versleten stuurkogel.
 
 
Op de afbeelding hiernaast staat duidelijk weergegeven wat toespoor en uitspoor precies zijn.
 
Door nu de spoorstangen die verbonden zijn met uw stuurwiel korter of langer te maken kan de stand van de wielen worden gesteld zodat de wielen mooi rechtuit willen.
 
In de regel kun je stellen dat voorwiel aangedreven auto's bij stilstand iets uitspoor moeten hebben en dat achterwiel aangedreven auto's juist iets toespoor hebben.
 
 
 

 

Demontage van het wiel

Zorg dat de auto altijd op het juiste punt wordt opgekrikt. Dit voorkomt schade aan dorpels, remleidingen en zelfs brandstofleidingen!
Het is het handigst om de wielmoeren alvast iets los te draaien als de auto nog op de grond staat. Dan draaien de wielen namelijk niet mee.
Zodra het wiel is afgenomen kan de inspectie van de zichtbare remdelen beginnen. Wat is de dikte en conditie van de remschijf en remblokken en is de remslang niet verdroogt of beschadigt?
Tevens wordt het wiel ge´nspecteerd op deuken en scheuren.
 
 
Lees verder over Demontage van de band