Groene autobanden

Bandenrubber
 
 

Van alle energie die potentieel in de brandstof aanwezig is, gebruikt een auto ongeveer 30% om vooruit te komen. Daarvan verliest de auto een derde in de banden in de vorm van rolweerstand.
In juli 2012 is de nieuwe Europese wetgeving van kracht gworden die vereist dat alle aangeboden nieuwe autobanden worden voorzien van een energielabel, net als bij wasmachine’s en koelkasten. Daarbij wordt - ook rekening gehouden met de slipweerstand en het lawaai dat de band maakt. "Het probleem is namelijk, dat als je de rolweerstand zo laag mogelijk probeert te maken, je een slechte slipweerstand krijgt en andersom. Het vinden van het optimaal haalbare is een ingewikkeld proces.
Verschillende wegdek soorten
Autobanden en het wegdek kunnen niet los van elkaar gezien worden. Het omlaag brengen van bijvoorbeeld de rolweerstand (lagere koolstofdioxide-uitstoot) kan een afname betekenen van de grip. Dat wil zeggen dat er minder kracht nodig is om de auto te laten slippen, met alle gevolgen van dien voor de veiligheid.
 

   

 


 

Autobanden bestaan uit meer dan alleen rubber. Om autobanden voldoende stevigheid te geven werd gewoonlijk 30 tot 40% roet toegevoegd. "Het nadeel van roet is alleen dat het de rolweerstand verhoogt. Daarnaast is het een smerig goedje, ondanks de nuttige rol welke het nog altijd in rubber speelt!” aldus Noordermeer.
Silica (glasbolletjes op nanoschaal) heeft zich bewezen als een goed alternatief, met als groot voordeel dat daarmee de rolweerstand van banden 30% kan verlagen zonder de slipweerstand.
Een probleem is echter dat silica veel lastiger bindt aan rubber dan roet. Wanneer autobanden van rubber met silica worden gemaakt, zijn ze niet meer verplich zwart. Dat komt omdat de band normaal gesproken de zwarte kleur krijgt doordat het rubber met roet gemengd wordt om de vereiste eigenschappen te verkrijgen en dat silica eigenlijk kleurloos is. Begin jaren negentig bracht Michelin hierdoor de eerste groene banden op de markt: de Green X. De kleur sloeg echter niet aan bij het publiek en inmiddels is de band gewoon weer zwart

 


 

Nadeel van de silica-technologie is, dat deze tot nu toe alleen met synthetische rubber (kunstmatige rubber uit een fabriek) kan worden toegepast. Toch wordt op dit moment nog 45% van alle banden gemaakt van natuurrubber.

Natuurrubber is veel sterker dan synthetisch rubber en verder heeft het als voordeel dat rubberbomen zelf ook koolstofdioxide afvangen.